Expanding Markets Awards


Tre masterstudenter på JIBS har tilldelats Expanding Markets Award, ett pris för den bästa export- och marknadsföringsplanen för ett svenskt företag. Priset sponsras av Business Sweden, ALMI, EKN, SEK och Swedfund.

Prisutdelningen, som avslutade masterkursen ”Advanced International Marketing, Trade and Export Management ”, ägde rum på JIBS onsdagen den 12 mars.

Thomas Cyron (Tyskland), Jil Lambert (Tyskland), and Henok Hayle (Sverige) tog emot priset på 10 000 kronor för sitt arbete med GeJi Industri AB, ett företag med kontor och tillverkning i Skillingaryd, som har drivit utvecklingen inom formsprutade plastprodukter sedan 1963 och nu vill in på den tyska marknaden. Laget analyserade företaget internt och gjorde sedan en djupdykning i den tyska marknaden för att se vilka faktorer som GeJi måste ta i beaktande.

Hedersutnämnanden gavs till Adam Pawel (Polen), Matej Tremko (Slovakien), Björn Bittner (Tyskland) och Sanna Persson (Sverige) som arbetade med Swede-Wheel, och Bicen Sun (Kina), Yuchen Luo (Kina), Askar Muratov (Kirgistan) och Richard Jansen (Nederländerna), som arbetade med Esselte & Rapid.

– Den här kursen är unik i Sverige, och vi ger studenterna en verklig utmaning, sa Benjamin Hartmann, ekonomie doktor, kursansvarig och examinator för kursen. Jag är verkligen stolt över hur de har presterat, och hur vartenda arbete avspeglar JIBS värdegrund, fortsatte Benjamin Hartmann.

– Vi har en gemensam övertygelse att ni studenter måste få verkliga kontakter inom näringslivet, och arbeta med projekt som är viktiga för företagen, sa juryns ordförande Bo Leander vid prisutdelningen Han noterade också att det varit nästan omöjligt att utse en vinnare, eftersom juryn varit så imponerad av alla studenternas presentationer.

Masterkursen ”Advanced International Marketing, Trade and Export Management ” syftar till att ge studenterna en bättre förståelse för hur internationell handel kan genomföras i praktiken. Kursen är ett samarbete mellan JIBS och Business Sweden, Exportkreditnämnden (EKN), Svensk Exportkredit (SEK), Swedfund och ALMI, som har hållit gästföreläsningar under kursen.

Över 50 studenter från 17 länder har arbetat direkt med 13 svenska företag för att bedöma och ge förslag om hur de kan få in sina produkter på olika marknader. Den 11 till 12 mars presenterade alla grupper sina lösningar för en jury med representanter från de exportfrämjande organisationerna och JIBS, och juryn valde sedan ut vinnarna.

Kontakt: Edvard Unsgaard, kommunikationschef SEK, 08-613 84 88

SEK