SEK växlar upp i exportstaden Göteborg

I oktober får SEK:s kontor i Göteborg ett tillskott i form av nyrekryterade Annette Johansson. Annette kommer senast från SEB, där hon arbetat med medelstora företag i flera år.

Andreas Ericson, chef för affärsenheten Medelstora företag på SEK, ser fram emot att kunna växla upp aktiviteterna och därmed hjälpa fler företag i västregionen att vinna fler exportaffärer.

Annette Johansson har arbetat med bank och finans sedan 2004. Hon började på ett lokalt bankkontor och gick så småningom vidare både i Göteborg, Stockholm och Oslo med nationella och internationella bolag i olika storlekar.

Sedan 2013 har Annette fokuserat på medelstora företag och nu fortsätter hon den resan hos SEK.

Hej Annette, välkommen till SEK. Berätta, vad har du gjort fram till nu?

– Stort tack!! Jag har arbetat inom banksektorn i tretton år, och uteslutande med företag sedan 2005. Jag har arbetat med kundsegmentet medelstora företag, först i Stockholm och sedan i Göteborg. Jag har i mitt jobb hanterat befintliga kundrelationer, ansvarat för kreditprocessen, compliancefrågor och även varit delaktig i prospekteringsarbete. Dessutom arbetade jag tre år i Oslo, då med internationella bolag.

Vad har du för erfarenhet som kommer SEK till gagn?

– Efter att ha arbetat flera år med medelstora företag, med både nationell och global täckning har jag skaffat mig god insikt i dessa bolags utmaningar och specifika behov. Jag har dessutom arbetat självständigt och i team, och fått möjligheten att driva olika frågor internt och externt. Jag tror att min bredd i kombination med mitt engagemang kan komma till nytta för SEK.

Vilken har varit din största utmaning under din karriär?

– Den största utmaningen, har jag på ett sätt utsatt mig själv för, då jag under min karriär fått möjlighet att flytta till nya platser, och därmed lämna det jag känner till för något nytt. Men det har också lärt mig otroligt mycket och jag tycker om utmaningar och att lära känna nya människor.

Varför valde du just SEK som arbetsplats?

– Att få möjligheten att vara med att bygga och utveckla SEK:s erbjudande för företag i Västsverige lät som en otroligt spännande utmaning! Det är ett segment som växer och jag tror att SEK har mycket att bidra med, och vi måste sprida vårt budskap brett och se till att företagen vet att vi finns och vad vi har att erbjuda.

Läs mer om Medelstora företag

Nyfiken på mer om SEK?