PRESSMEDDELANDE: Toppbetyg till SEK i kundundersökning

SEK:s kundundersökning 2018 visar på starka resultat både vad gäller upplevelsen av och attityden till svensk exportkredit. Kunderna har en mycket positiv inställning till SEK och är väldigt nöjda med sina personliga kontakter. 97 procent av kunderna rekommenderar SEK till andra.

SEK som finansierar svensk exportnäring, genomför vartannat år en kundundersökning. Det sammanfattande betyget för SEK är nästintill unikt i finansbranschen. Den totala andelen kunder som ger SEK betyget bra eller mycket bra är 91 procent.

–Resultaten i kundundersökningen visar hur viktig SEK är för svensk exportnäring. Vi får otroligt fina omdömen vad gäller Kompetens och kunnande samt Förmåga att förstå företagens behov. Kombinerar du dessa faktorer med en hög leveransförmåga får du nöjda kunder, säger Jens Hedar, Chef för Stora företag.

Totalt 94 procent av kunderna anser att SEK är förtroendeingivande och 98 procent ser SEK som en långsiktig samarbetspartner. En av de viktigaste värdemätaren i en kundundersökning är viljan att rekommendera. SEK fick ett extremt högt betyg och ligger nu på 97 procent.

–Jag är oerhört stolt över att så många vill rekommendera oss. Våra finansieringslösningar är ett konkurrensmedel för våra kunder när de gör affärer. Vi skapar helt enkelt ett tydligt mervärde för kunderna, säger Andreas Ericson, Chef för Medelstora företag.

Catharina Henriksson
Press & Public Affairs