Nyhet 16 september 2019

SEK raket bland svenska arbetsgivare

Svensk exportkredit presenteras som en av raketerna när studenter från hela Sverige listar sina ideala arbetsgivare. Det visar resultatet från studentundersökningen Företagsbarometern 2019.

När Företagsbarometern nu presenterar sin undersökning av studenters attityder till arbetsliv och karriär hamnar SEK på listan ”Raketer” bland Sveriges mest attraktiva arbetsgivare. Det innebär att arbetsgivaren klättrat sex placeringar eller mer sedan förra årets mätning.

I Framtidsföretagen berättar Catharina Henriksson som är ansvarig för press och Public Affairs om fördelarna med att jobba på SEK. Bolagets samhällsuppdrag, att bidra till exportbolagens tillväxt, smarta kollegor och träning på arbetstid får högt betyg av Henriksson.

Vad lockade dig till Svensk Exportkredit?

– Jag lockades av att jobba på ett statligt bolag som drivs kommersiellt. Vi har utlåning i 70 länder och en lång erfarenhet av internationella affärer som gör att vi sticker ut bland andra finansiärer. Exportindustrin sysselsätter omkring 1,3 miljoner personer i Sverige och det känns meningsfullt att arbeta på ett bolag som har så stor betydelse för tillväxten.

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Det låter kanske lite pompöst, men det är att jag får vara med och göra skillnad. Förutom att själva samhällsuppdraget känns meningsfullt så har jag intressanta arbetsuppgifter och trevliga kollegor. Det är en varm stämning och vi lär av varandra – jag tror att man måste vara en lagspelare för att trivas här!

1. Läs hela intervjun med Catharina Henriksson

Ladda ner pdf (öppnas i nytt fönster)