Hoppa till innehåll
Artikel 23 april 2025

Indonesien – en tillväxtmarknad med stora möjligheter för svenska företag 

Med en befolkning på väg mot 300 miljoner och en prognostiserad tillväxt på drygt 5 procent under 2025, är Indonesien ett av världens mest dynamiska länder. Ändå är världens fjärde folkrikaste nation fortfarande en relativt okänd marknad för många svenska företag.  

Jakartas skyline.

Rikt på naturresurser, med en snabbt växande medelklass och en ung, välutbildad befolkning, erbjuder Indonesien stora affärsmöjligheter.

– Både offentlig och privat sektor efterfrågar svenska innovationer, kvalitetsprodukter och hållbara lösningar. Företag inom konsumentvaror, tillverkningsindustri, infrastruktur och hälsosektorn kommer att hitta många intressanta möjligheter, säger Erik Odar, Sveriges handelssekreterare i Indonesien.

Den privata konsumtionen står för omkring 60 procent av landets BNP. Ökad köpkraft, tekniskt kunnig arbetskraft och omfattande offentliga investeringsprogram driver tillväxten och öppnar nya marknader. Allt fler internationella företag väljer nu att expandera sin närvaro i landet.  

För att ytterligare främja tillväxten har den indonesiska regeringen lanserat omfattande reformer, inklusive skattelättnader och satsningar på nya industriområden.

En av världens största tillverkningsnationer

Indonesien, som sträcker sig över nästan 14 000 öar från Sumatra i väst till Nya Guinea i öst, är geografiskt utmanande. Detta skapar en stark efterfrågan på lösningar och tjänster som underlättar leveranser, logistik och distanssamarbeten.

Landet är idag en av världens tio största tillverkningsnationer, och de omfattande offentliga investeringarna skapar nya affärsmöjligheter inom en rad sektorer. Indonesien arbetar också aktivt för att minska sitt beroende av kolkraft och satsar stort på förnybar energi, med planer på att addera över 75 gigawatt sol- och vindkraft från nya anläggningar de kommande åren.  

Personlig kontakt väger tungt

Svenska företag har en lång historia i Indonesien. Ericsson etablerade sig här redan 1907, och idag är omkring 80 svenska företag verksamma i landet. Intresset växer, men det finns även utmaningar att vara medveten om, påpekar Erik Odar:

– Regelverken ändras ofta och kan vara svåra att hänga med i. Dessutom är många regler utformade för att gynna lokal produktion och användning av inhemska partners, vilket man måste ta höjd för. Korruption är också en risk som man behöver vara medveten om. Det viktigaste är att förbereda sig ordentligt, ta råd från lokala experter och lägga tid på att bygga starka relationer. I Indonesien, precis som i många andra asiatiska länder, väger den personliga kontakten ofta lika tungt som själva produkten.