Hoppa till innehåll
Nyhet 8 oktober 2025

Tärntank sätter segel för framtiden

Med uppfällbara segel och motorer förberedda för metanol är Tärntanks Hybrid Solution Plus-serie byggd för framtiden. Ett av de fem planerade fartygen finansieras av SEK, som har samarbetat med Tärntank under lång tid.

Fartyget Tern Vik på öppet hav.

Tärntank, som fraktar kemikalie-, produkt- och biobränslen i framför allt Norden, har i över tio år arbetat målmedvetet för att minska förbrukningen av bunkerbränsle i sin fartygsflotta. Tre generationer av tankfartyg har tagits fram, där varje serie har minskat bränsleförbrukningen jämfört med den föregående.

I mars 2025 deltog SEK vid namngivningsceremonin för Tern Vik – det första skeppet i Hybrid Solution Plus-serien. I september visades fartyget även på Donsö Shipping Meet där Jens Breaum, kundansvarig på SEK, fick kliva ombord.

– Vi är mycket glada över att fortsätta vårt samarbete med Tärntank, som ligger i framkant inom innovation och hållbarhet inom sjöfarten. Tern Vik är ett tydligt exempel på hur olika tekniker kan kombineras för att sänka utsläppen, säger Jens Breaum.

Segel med ny teknik

Fartygen i Hybrid Solution Plus-serien är utrustade med vindassistans vilket ger en bränslebesparing på omkring 10 procent. Tekniken, utvecklad av holländska Econowind, är inga konventionella segel, utan kan liknas vid droppformade, uppfällbara flygplansvingar. Med hjälp av eldrivna fläktar ökas vakuumet, som gör att fartyget drivs framåt av vinden.

– Tärntanks fartyg bland de första nybyggena som utrustas med den här typen av segel. Utan fläktarna skulle seglen behövt vara tre gånger så höga. Tack vare auto sail-läget justerar sig seglen automatiskt efter vinden, förklarar Annika Kristensson, vice vd på Tärntank Ship Management AB och en av ägarna i koncernen Terntank.

Hybrid Solution Plus-fartygen förbrukar cirka 11 ton bränsle per dygn – hälften så mycket som i början av 2000-talet då motsvarande fartygsstorlek låg på 22 ton. Motorerna är dessutom förberedda för att kunna köras på metanol i stället för naturgas.

– E-Metanol är inte tillgängligt för oss ännu, men vi tror på att det är på gång. Vår förhoppning är att kunna köra på biobränsle, säger Annika Kristensson.

Jens P Buchhave och Annika Kristensson, Tärntank, står ombord på ett av rederiets fartyg.
Jens P Buchhave, CEO Tärntank, och Annika Kristensson, vice vd på Tärntank Ship Management AB.

Framtidsspaning

Hur ser Tärntank på framtiden för branschen?
– Den minskning man trodde på för tjugo år sedan, att vi skulle röra oss bort från fossila bränslen, stämmer till viss del, men vi ser att transporterna inte minskat i samma uträckning. Dels blandas bioprodukter in i bränslena, dels kommer biobränslen i mindre partier eftersom tillgången är utspridd. Där har vi en fördel med våra mindre tankfartyg. Vi har till och med hittat nya produkter att transportera, säger Annika Kristensson.

Utöver arbetet med att minska bränsleförbrukningen fokuserar rederiet även på andra miljöfrågor?
– Miljön har alltid legat oss nära hjärtat. Redan 1974 införde vi dubbelbotten i våra fartyg, och senare dubbla sidor för att minska risken för oljeläckage – lösningar som senare blev internationell standard via IMO. Vi arbetar också med att minska undervattensljud som kan påverka till exempel fiskar, säger Annika Kristensson.