Hoppa till innehåll
Artikel 17 juni 2025

Svenska företag har lösningar för morgondagens megastäder

Från kollektivtrafik med bussar som drivs med grön energi till anläggningsmaskiner för nya vägar – svenska företag har lösningarna för morgondagens megastäder. Att samarbeta med EPC-bolag öppnar dörren till nya upphandlingar.

Fler vägar som leder in i en stad i Indonesien.

Av världens 37 megastäder med över 10 miljoner invånare ligger 22 i Asien. De här städerna fortsätter att växa kraftigt i och med att allt fler människor flyttar dit för att ta del av den snabba ekonomiska utvecklingen. Redan år 2030 kommer 550 miljoner fler asiater än i dag att bo i städer. Och allra snabbast går det i Sydostasien. 

Den snabba urbaniseringen medför stora påfrestningar på befintlig infrastruktur som vägar, kollektivtrafik, elnät och avlopp. Att komma i kapp kräver investeringar på motsvarande 26 000 miljarder dollar, enligt Asian Development Bank. 

Birgitta Lindström Kruk, affärsansvarig inom exportfinansiering på SEK, menar att svenska företag har bra lösningar och stora möjligheter att bidra:  

– Volvo och Scania utvecklar bussar som drivs på el eller biobränsle och bidrar till renare luft i storstäderna, medan anläggningsmaskiner från Volvo Construction Equipment används vid vägbyggen och andra infrastrukturprojekt.

Stora brister i Indonesiens kollektivtrafik

Johan Fredriksson, landriskanalytiker på Exportkreditnämnden (EKN) påpekar att de snabbt växande städerna behöver satsa intensivt på exempelvis bostäder, vattenreningssystem och transportsystem.

– Den som har åkt buss i Manila vet att det finns förbättringsmöjligheter för kollektivtrafiken – och tar vi kollektivtrafiken som exempel öppnar det dörren för svenska företag som jobbar med allt från fordon och mjukvarusystem till trafikljus och trafikplanering, säger han och tillägger: 

– På liknande sätt kommer satsningarna som de här länderna gör på hamnar, flygplatser, vägar och sin digitala infrastruktur att innebära en ökad efterfrågan på relevant hårdvara, mjukvara och relevanta tjänster. 

Trafikkaoset i Manila rankas i dag som bland de värsta i världen, vilket årligen uppskattas kosta den lokala ekonomin 22 miljarder dollar, enligt Business Sweden. Det motsvarar drygt 4,5 procent av landets BNP 2024. 

I det geografiskt utspridda jättelandet Indonesien hämmas utvecklingen av bristfällig infrastruktur som ökar företagens kostnader och begränsar människors möjligheter att arbeta och studera. Logistik och transporter står för 17 procent av företagens kostnader i landet, jämfört med under 10 procent i jämförbara länder.

Satsa på relationer med EPC-bolag

Många stora projekt inom infrastruktur och samhällsbyggnad drivs av så kallade EPC-bolag (Engineering, Construction, Procurement). De anlitar ofta underleverantörer från olika länder och syr ihop finansiering från olika långivare. Ett bra sätt för svenska företag att komma ifråga vid upphandlingar är att etablera relationer med olika EPC-bolag, tipsar Birgitta Lindström Kruk: 

– SEK och EKN samarbetar med många internationella EPC-bolag och medverkar till attraktiv finansiering när Sverigebaserade leverantörer är med och levererar varor och tjänster. Det innebär att det blir mer attraktivt för de stora internationella EPC-bolagen att köpa utrustning från svenska underleverantörer. 

Många av de riktigt stora svenska företagen finns på plats runtom i Asien och samarbetar med EPC-bolagen. Att som underleverantör ta sig in i dessa företags värdekedjor kan innebära en bra fot in på marknaden och öppna dörrarna för EPC-kontrakt. Affärsutvecklarna på Business Sweden kan också koppla samman ditt företag med potentiella affärspartners.  

Vill du veta mer om hur vi stöttar bolag med att expandera till Asien? Läs mer här!