Nyhet 9 september 2019

Nu startar Swedish Export Academy 2019

Idag kickar Swedish Export Academy 2019 igång, ett utbildningsprogram som syftar till att utveckla samarbetet mellan Svensk Exportkredit (SEK), Exportkreditnämnden (EKN), Business Sweden, Almi och UD, för att främja svensk export.

Totalt 26 personer har blivit uttagna att gå programmet som sträcker sig över ett år. Syftet är att öka kunskapen och stärka samarbetet mellan organisationerna i Team Sweden för att främja svensk export. Förutom att lära sig mer om varandras verksamheter får deltagarna ökad kunskap om svensk exportnäring, omvärldsfaktorer, strategi, nätverkande och personlig utveckling. Årets tema för utbildningen är kundfokus.

– Vi hade väldigt många ansökningar till årets program vilket är roligt. Eftersom temat är kundfokus är det många av deltagarna som jobbar nära kunderna och affären. För att våra organisationer ska kunna göra ett bra jobb är viktigt att medarbetarna inte bara kan, utan faktiskt förstår kundernas behov och verklighet, säger Catrin Fransson, vd på SEK och en av initiativtagarna till utbildningen.

Swedish Export Academy startade som ett pilotprojekt 2017 mellan SEK, EKN och Business Sweden. Nu är det andra gången som utbildningen anordnas, och den har utökats med två organisationer, Almi och UD.

– Det är jättekul att ha Almi och UD ombord. Vi har redan i dag ett nära samarbete, men det kan bli bättre. Ju mer deltagarna lär sig om varandras organisationer desto större möjligheter har vi att hjälpa exportbolagen. Målet är deltagarna ska vara ambassadörer inte bara för sin egen organisation, utan för hela Team Sweden, säger Catrin Fransson.