Pressmeddelande 19 oktober 2020

Svensk Exportkredit rankas som en av världens säkraste banker

Svensk Exportkredit (SEK) som finansierar svenska exportföretag, deras underleverantörer och utländska kunder, har utnämnts till den nionde säkraste banken i världen, av Global Finance.

Den amerikanska tidskriften Global Finance utnämner varje år världens 50 säkraste banker. Rankningen görs genom att undersöka de 500 största bankerna och jämföra deras samlade tillgångar och betyg från kreditvärderingsinstituten Moody’s, Standard & Poor’s och Fitch.

Vi är stolta och glada över att vara en av världens säkraste banker. SEK har ett högt förtroende och gott renommé bland globala investerare.”

ERIK HÅDÉN, CHEF FÖR TREASURY PÅ SEK

Etta på listan kommer tyska KfW, följt av schweiziska Zürcher Kantonalbank och holländska BNG Bank. Samtliga på tio-i-topp är västeuropeiska banker. Priset offentliggörs den 19 oktober på IMF och Världsbankens årliga möte.

Hög efterfrågan på finansiering i kristid

Efterfrågan på finansiering ökade kraftigt när coronapandemin slog till. Nyutlåningen för det andra kvartalet uppgick till 56,5 miljarder kronor, vilket är den näst högsta volymen i SEK:s historia för ett enskilt kvartal.

SEK lånar upp pengar på den internationella kapitalmarknaden för att kunna låna ut till svenska exportörer och deras kunder.

– När coronapandemin slog till i våras var kapitalmarknaden hårt ansatt. Trots det lyckades SEK – som en av fem emittenter i världen i detta segment – att låna USD 1,75 miljarder i en treårig obligationsemission. Vi hade investerare från i stort sett alla världens hörn, varav centralbanker stod för en stor del. Detta är den största emissionen i SEK:s historia, säger Erik Hådén.

Global Finace’s lista över världens 50 säkraste banker 2020